Te weinig lichaamsbeweging

U bevindt zich hier: PatiŽnten informatie Ľ Te weinig beweging

Bewegen is goed voor hart- en bloedvaten

Voor gezonde hart- en bloedvaten, moet je zorgen dat je conditie op peil blijft. Dat geldt voor iedereen, maar is vooral belangrijk voor alle mensen boven de 50 jaar. Een ezelsbruggetje: zorg dat je minimaal een half uur per dag beweegt. Dat hoeft natuurlijk geen topsport te zijn. Maak een lekkere wandeling. Stap eens op de fiets. Trek een paar baantjes in het zwembad. Overdrijf het niet. Zorg voor een goede warming-up en begin niet te fanatiek. De overheid werkt momenteel aan een campagne, genaamd FLASH! Dit staat voor Fietsen, Lopen, Actiemomenten, Sporten en Huishoudelijke activiteiten. Al deze activiteiten zijn goed voor hart- en bloedvaten.

Afname van beweging bij jong en oud is een groot probleem. Het beleid van "Recreatie en Sport" moet er op toegespitst zijn het bewegen in alle lagen van de bevolking te bevorderen. Dagelijks een stevige wandeling of sporten wordt aanbevolen. Het zou mooi zijn als beweging op kleuterleeftijd actief gestimuleerd wordt. Vroeger had je nog de kleuterschool, er werd toen veel bewogen op school, met name omdat bewegen de grootste motor is voor de cognitieve ontwikkeling. Jong geleerd, oud gedaan. Tegenwoordig zijn de kleuters opgeslokt in 'lagere scholen-conglomeraten', waar door ruimtegebrek en door minder ervaring van de leerkrachten, beweging op de achtergrond raakt. Met het 'dikke kind' als gevolg. Overgewicht op jonge leeftijd komt mede hierdoor steeds vaker voor. Maar liefst 70% van de basisscholen en 50% van de middelbare scholen, doet te weinig aan sport. Maar ťťnderde van de Nederlandse jeugd komt toe aan een uur sporten en bewegen per dag.

Van de volwassen bevolking beweegt ruim 40% onvoldoende om ziekte of voortijdige sterfte te voorkomen. Overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes zijn veel voorkomende ziektes geworden die een directe relatie hebben met te weinig bewegen. Volgens het RIVM (Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu) wordt 6% van de sterfgevallen veroorzaakt door te weinig lichaamsbeweging. Dit zijn bijna 10.000 Nederlanders per jaar. Daarnaast hebben mensen veel medische zorg nodig door o.a. overgewicht en hoge bloeddruk. De medische kosten hiervan bedragen tussen de 3 en 5 miljard euro per jaar!

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen luidt: "Iedere volwassene dient in totaal minimaal 30 minuten middelzwaar lichamelijk actief te zijn op de meeste, bij voorkeur op alle dagen van de week. Voor kinderen geldt dat 60 minuten."

Naast het gezondheidsaspect van sporten, kan het natuurlijk ook gewoon heel erg leuk en gezellig zijn om te sporten. Sporten en bewegen kan alleen (hardlopen, wandelen) maar ook in gezelschap. En een sportclub is goed voor de sociale contacten. Ook kan het afspreken met iemand om te gaan sporten, een stimulans zijn om door te zetten. Of fiets eens mee met de kinderen naar de sportclub en beweeg langs de lijn.

Gezonde effecten van sporten:

Sporten heeft een positief effect op:

  • het immuunsysteem
  • het uithoudingsvermogen
  • de spierkracht
  • het coŲrdinatievermogen
  • de bloeddruk en de hartslag
  • de kans op hart- en vaatziekten (die vermindert)

Wilt u gaan sporten en twijfelt u over uw conditie? Ga dan eens langs bij de huisarts! Hij/zij kan u meer vertellen. Sporten en bewegen kan heel rustig opgebouwd worden. -->

U bevindt zich hier: PatiŽnten informatie Ľ Te weinig beweging
(advertenties)
Print deze pagina uit Print deze pagina
Voeg Voorkomhartaanval.nl toe aan je favorieten! Favorieten
(advertenties)